Saturday, October 11

SENYUM ;)

Assalamualaikum wbt .
SOBAHUL KHAIR !!

entri hari ni tentang senyum .
pernah dengar Lagu Senyum tak perlu kata apa2.!
hihi. lagu favourites maktih kita tu tau ,. tak habih2 dengan senyum senyum dia ,
sikit2 lagu tuh juga yg dia duk menyanyi . kita yang tahu tak lagu tu pun boleh jadi tahu .
saje je bak ang kat hangpa suma .
haha .

ok kita further k ..
senyum tuh satu TERAPI tau !
tahu tak tahu tak tahu tak tahu tak ?????
tak tahu kita nak habaq mai ni kat hangpa suma ni.

kenapa qis ckp senyum tuh satu terapi ?
pernah tak korang menghadapi masalah dan korang murung sangat2 !
sebb korg duk selalu pikiaq masalah korg tu .
PERNAH KAN?
muka macam tempe ja .
yang beljar tu , dhalah duk mata sembab sebb tak cukup tidoq . tambah lagi dengan pulok dengan muka tempe korg. aih. senang gila lecturer korg nak perangkap korg dengan soalan2 dia. haha kan??? ni membuktikan . tanpa senyuman masalah semakin BERTINGKEK TINGKEK..

Ok saya paham . sangat susah untuk mem-positif kan diri pada waktu kita dilanda atau ditimpa musibah dalam hidup kita . saya tak nafikan tu tau , saya paham saya juga macam tu dulu .
pada usia saya 12 tahun , saya dah mula 'matang' (boleh dikatakan) sebb saya paham situasi keluarga saya yang sememangnya bukan senang .ibu ayah saya lah yang banyak mematangkan diri saya .
jujur saya ckp. saya dah PENAT menangis sejak saya kecil , macam2 dugaan yang datang . ye lah kita hidup ni mmg penuh dengan dugaan kan . itu tandanya ALLAH SAYANG AKAN KITA . cuma kita je yang BUTA HATI , yang TOLOL tak nampak kasih sayang Allah tuh ..
Tapi bila kita menginjak Dewasa dan makin lama pemikiran kita makin matang . kalau tak pandai kawal . mula lah sifat KUAT MEMBERONTAK tuh naik !! allahu allah . masa tuh mak ayah kita tak hormat dah , SYAITAN KUASAI MINDA KITA !! senang je kita duk ikut bisikan2 Manja dia . Allahuakbar ! Istighfar sebentar jika kita pernah lakukannya

saya sangat2 bersyukur sebb Allah swt kurniakan saya satu sifat Sabar yang agak tinggi , saya jenis yang tak suka melenting dengan mudah . dua tiga tahun ni saya mula kenal perkataan HUSNUDZON ,. yang bermaksud bersangka baik . apapun yang berlaku dalam hidup kita ni , jangan sesekali berlaku suudzon (sangka buruk) pada Allah .itu hanya dugaan Allah , jgn sesekali kita cabar Allah . ingat Allah syanag sebb tuh datangnya DUGAAN or MUSIBAH dalam hidup ., positif kan diri .,
KEEP CALM AND HUSNUDZON TOWARDS ALLAH .

setelah kita husnudzon kepada allah . kekal kan SENYUMAN di bibir kita . senyuman kita biar tampak tak ikhlas daripada kita terus terusan murung , kemurungan boleh effect our health tau , dah lah sedih2 lepas tuh sakit pulak . boleh FATAL tau !! membawa maut . aiyooo , istighfar again if u ever done that before . kenapa saya suruh senyum bila kita ditimpa kesusahan ,? Pikir ye teman2 readers.. SENYUMAN memberi tanggapan yang sangat positif kepada semua org yang melihatnya betul ? tipu kalau korg kata korang takda teman yang bila korang susah dia tersenyum untuk cuba ceriakan balik kita ni ?? ada tak?? takda ??? cuba check balik dalm kotak memori !!!! pasti ada walau pun sekali . kalau betul2 takda , maka belum rezeki anda untuk memikliki sahabat sedemikian rupa , tapi usah sedih , dia pasti hadir ,
 kenapa ye bila kita lihat senyuman Anak2 yatim kita berasa lebih tenang ? sedangkan kita tahu hidup dia mcm mana! membesar dengan menumpang kasih dan simpati org lain ., tapi dia maish mmpu tersenyum . padahal hidup dia lebih serba kekurangan berbanding kita niiiii.. allah .

dengan senyuman , kita dapat sorok seribu keresahan ., org yang ada masalah boleh jadi lupa terhadap masalah dia sebentar .. orang yang bersedih kembali ceria. semuanya dengan AURA POSITIF yang TERAPI SENYUMAN tuh keluarkan.
Cuba kita definisi kan senyuman sebentar ..
Senyuman tu pergerakan otot dibibir yang terjadi aapabila kita dalam keadaan GEMBIRA ,
nampak tak perkataan gembira tu . Gembira tu apa pulak ?? Positifkah Gembira itu? yes indeed , it is a positive things right .
POSITIVE THINKING BRINGS OUT POSITIVE ATTITUDE ..

bila kita sentiasa tersenyum org lebih senang berdampingan dengan kita .org lebih comfortable dengan kita , sebb aura positif tuh mereka terasa . bila kita dah disenangi ramai , kita kan DIHARGAI oleh ramai org jugak tau , tapi thats not the point . the point is bila dah dihargai tu .. dihargai tau bukan disanjung ,. dihargai !! di contohi !! diteladani !! bukan kita kejar DISANJUNG .. paham tak perasaan dihargai tu ..
bila kita dah dihargai kan ? kita akan dapat bertingkek2 kasih sayang . kasih sayang antara manusia yang snagat2 manis ... insyaAllah .. mana tahu kasih syanag antara kita semua boleh membawa ke syurga allah . mana tahu kan .. !!! kalau kita minta disanjung lagi BERJOGET lah syaitan tuh , sebb dia bisikkan KERIAKKAN dalam diri kita ni . sikit je dia bisik , kita dha tergoda dah dengan bisikan manja syaitan ni . jadi elakkan perkataan nak disanjung tuh . tak kemana nanti pergi nya ... NERAKA jugakperginya

I KNOW I BECOME MORE MERAPU MERAPAS NOW KAN ?

but the point is ..
u must keep smilling . coz with a smile u will make others more comfortable n more relax ..

tak tahu mcmmana qis nak describe kan THE POWER OF A SMILE ni !!
kuasa nya sangat hebat ,
semua nya bermula daripada hati dan minda yang tenang
pesan qis satu je , walau beribu tan bebanan dibahu kita .
jgn lupa untuk terus tersenyum . bila kita tersenyum itu tandanya kita Qowiy . kita kuat .
maka dengan itu , syaitan pun semakin sedih dan frust menonggeng untuk terus menggoda kita .
biarkan syaitan terus TERTONGGENG KE-FRUST-AN dengan kita . muahhhahahahahah .

Walau sesakit mana pun hati dan perasaan kita . teruskan tersenyum .jika terlalu sakit , maka menangis la . tapi MENANGIS DI TEMPAT YANG BETUL , WAKTU YANG BETUL , CARA YANG BETUL DAN PADA YANG SEMPURNA ,
maksudnya !!

MENANGIS LAH DIAATAS SEJADAH SELEPAS SOLAT MENGHADAP KIBLAT BERHADPAN DENGAN ALLAH . tiada ketenangan lain yang mampu mengatasi ketenangan kita setelah mengadu pada yang MAHA ESA ,, tiada kawan yang boleh buat kita rasa tenang setenang kita menangis pada Allah .insyaAllah . mohon lah apa sahaja pada Allah .

ISTIQOMAH dalam solat 5 waktu kita , perbnayakkan tahajjud , MOGA ALLAH MERAHMATI KITA SEMUA .
allahumma aamiin .

salam sayang,
qisyyusri




olla. Thanks for visiting and dun forget tekan like and follow..

No comments: